Verbeterpunten Slimmer Saldo beheer


Reputatie 1
Verbetering van Slim Saldo beheer.
Automatisch geld van een spaarrekening halen bij een laag saldo. Zoiets is mogelijk als je roodstand hebt en dit automatisch aan laat vullen. Maar ik wil de grens niet bij 0, maar bij een zelf in te stellen grens.
Verder zou het handig zijn om de grens voor hoog saldo (en laag saldo^) zelf variabel in te stellen, dus geen beperking in keuzes, gewoon een getal intikken.

Het komt er op neer dat ik voor een bepaalde rekening geen omkijken wil hebben naar het saldo.
Bijvoorbeeld: Minder dan 1000? aanvullen tot 1500. Meer dan 2000? -> alles boven 1500 wegboeken. Dan houd ik altijd een saldo tussen 1000 en 2000 op die rekening.

70 reacties

Reputatie 5
Badge +1
Verbetering van Slim Saldo beheer.

Hi TimM,

Bedankt voor het meedenken met betrekking tot Slim Saldo Beheer! Ik ben het helemaal met je eens, er kan veel meer gedaan worden met Slim Saldo Beheer. Ik ga je goede punten doorgeven en ik zal je via dit topic op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
Hoi knabpe vrienden,

Zou handig zijn om een pushbericht (iOS) te krijgen bij bij/afschrijving op een rekening.

Groet, Michael.
Badge
Dat kun je toch instellen via de browser bij Alerts?
Alerts zijn mogelijk voor bijschrijvingen vanaf bepaalde bankrekeningen, of bij bepaalde bedragen e.d.
Daarbij kun je ook instellen dat je gewaarschuwd wordt via email of een pushbericht in de knab app.
Werkt bij mij prima.
Oh vet, dat ga ik gelijk eens checken. Thanks!
Reputatie 3
Ja, die kun je inderdaad instellen via de online omgeving. Maar mijn ervaring is dat meldingen van bijschrijvingen alleen 's nachts worden verstuurd.

Ook mail notificaties van incasso's moeten steeds weer opnieuw ingesteld worden. Begin dit jaar de notificaties voor een jaar ingesteld, maar sinds mei geen mail meer mogen ontvangen.

@knab, kan hier naar gekeken worden?
Oh vet, dat ga ik gelijk eens checken. Thanks!

Hmmm... toch niet wat ik zocht! Nu moet ik zelf een rekeningnr instellen voor een push en de notificatie is in de app. Ik zou liever een notificatie via notification center in iOS willen. Dus echt een push in het OS.
Reputatie 3
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld. Ten alle tijden is de App, of het nu facebook, whatsapp, instagram is, verantwoordelijk voor de push berichten. Het OS weet niets van de push berichten, maar biedt de mogelijkheid voor de app om zijn notification te laten zien binnen iOS.
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld. Ten alle tijden is de App, of het nu facebook, whatsapp, instagram is, verantwoordelijk voor de push berichten. Het OS weet niets van de push berichten, maar biedt de mogelijkheid voor de app om zijn notification te laten zien binnen iOS.

Ik zie nu een notifcatie in de app bij het belletje. Dan moet ik dus eerst de app openen. Ik zou meer iets zoeken zoals: http://media.tumblr.com/a66c95b6f9da8024153e392c18265feb/tumblr_inline_mjuk3sxS6y1qz4rgp.png Zo werkt het bijv. bij Bunq ook.
Reputatie 3
Klinkt als een instelling.

Kun je in iOS naar Instellingen > Berichtgeving > Knab. Staat hier alles aan? Als dit niet aanstaat, dan blijft de berichtgeving binnen de app.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201925
Hmm, daar staat alles aan. Moet zeker wel alle rekeningnummers met de hand invoeren waarin ik pushes van wil hebben? Is er geen optie om een push te krijgen bij alle bijschrijvingen?
Reputatie 3
Goede vraag. Ik heb alleen voor bepaalde rekeningnummers.
Misschien dat @knab dit kan beanwoorden.
Reputatie 5
Badge +1
Ook mail notificaties van incasso's moeten steeds weer opnieuw ingesteld worden. Begin dit jaar de notificaties voor een jaar ingesteld, maar sinds mei geen mail meer mogen ontvangen. @knab, kan hier naar gekeken worden?

Goede vraag. Ik heb alleen voor bepaalde rekeningnummers. Misschien dat @knab dit kan beanwoorden.


Martva, met betrekking tot de e-mailnotificaties, vreemd dat je deze niet meer krijgt sinds mei. Als je wilt dat we dit even voor je gaan bekijken kan je het beste contact met onze Servicedesk opnemen per e-mail of telefoon.

Hmm, daar staat alles aan. Moet zeker wel alle rekeningnummers met de hand invoeren waarin ik pushes van wil hebben? Is er geen optie om een push te krijgen bij alle bijschrijvingen?

Het klopt dat je enkel een alert krijgt van ingestelde rekeningnummers of bedragen. Een push-bericht zou hierbij echter wel mogelijk moeten zijn! Hiervoor dien je via je Persoonlijke Bankomgeving in te stellen dat je de alerts wilt ontvangen via je smartphone.
Ik mis ik mijn "Variabel bedrag automatisch sparen" van de Rabobank. (al zou ik er niet het zelfde omslachtige papieren proces aan willen ophangen, dat zouden jullie beter moeten kunnen). Zouden jullie dit ook willen implementeren?

Link naar hoe de conculega dat doet :
https://www.rabobank.nl/particulieren/service/sparen/variabel-bedrag-automatisch-sparen/
Reputatie 6
Badge +2
Ik mis ik mijn "Variabel bedrag automatisch sparen" van de Rabobank. (al zou ik er niet het zelfde omslachtige papieren proces aan willen ophangen, dat zouden jullie beter moeten kunnen). Zouden jullie dit ook willen implementeren?

Bedankt voor je suggestie! Zeker een goed idee. Echter durf ik niet te zeggen of dit geïmplementeerd zal worden in ons systeem. Wij hebben wel 'Slim Saldo Beheer', waarbij je onder andere een hoog saldo automatisch kan laten overboeken naar je Spaarrekening. Zo profiteer je optimaal van de rente. Wie weet breiden we dit in de toekomst nog verder uit met 'variabel sparen'.
Het saldo beheer gaat nu alleen over het aanvullen of afromen van een rekening.

Waar ik naar op zoek ben als ondernemen/consument is dat wanneer er bepaalde bedragen binnen komen zoals bijvoorbeeld een management fee, dividend of betaalde facturen. Dat je deze kan programmeren met eenvoudige buidlingblocks (zoals de kiddo's tegenwoordig leren programmeren).

bijvoorbeeld: Als het geld van rekening X binnenkomt wil ik %21 naar spaarrekening BTW overschrijven. EN €X euro aan salaris uitkeren naar banknummer Y EN dat er een betalingsopdracht klaar staat.

voor privé geldt dat wanneer er salaris binnenkomt er €X naar een spaarrekening moet EN €Y naar de gezamenlijke rekening etc.
Reputatie 5
Badge +1
Waar ik naar op zoek ben als ondernemen/consument is dat wanneer er bepaalde bedragen binnen komen zoals bijvoorbeeld een management fee, dividend of betaalde facturen. Dat je deze kan programmeren met eenvoudige buidlingblocks (zoals de kiddo's tegenwoordig leren programmeren).

Ik ben het met je eens dat dit super handig zou zijn! Ik ga je ideeën doorgeven aan mijn collega's en wie weet gaan ze er in de toekomst iets mee doen!
Reputatie 1
Ik ben ook erg voor het zelf variabel in kunnen stellen van het slim saldo beheer.
Erg vervelend dat je minimaal 2000 kan kiezen en dat de eerst volgende stap 3000 is.

Een veld om zelf het bedrag in te kunnen typen zou erg worden gewaardeerd.
Reputatie 1
Ik ben er ook tegenaan gelopen en zou het erg op prijs stellen als de in te stellen bedragen vrije velden worden om zelf in te vullen!

Gr,
Abdes
Ik krijg "Afschrijving(en) van je Knab Betaalrekening" van de afgelopen dag pas aan het begin van de eerst volgende dag.
Het lijkt mij handig als ik een alert "direct" ontvang. En niet pas na vele uren.
Reputatie 5
Badge +1
Het lijkt mij handig als ik een alert "direct" ontvang. En niet pas na vele uren.

Daar ben ik het helemaal mee eens, natuurlijk zou dat perfect zijn, als je direct een alert krijgt. De alerts hangen echter samen met het betalingssysteem, welke pas aan het einde van de dag de balans opmeet. Vandaar dat ook dan pas de alerts verstuurd kunnen worden. Mocht hier iets in veranderd kunnen worden dan zullen wij dat direct doen uiteraard!
Laat ik het zo stellen; bij mijn andere bank kan dit wel. En geeft mij de gelegenheid om gelijk te handelen bij bepaalde afschrijvingen/bijschrijvingen.
Handig zou zijn als je meerdere spaarrekeningen hebt, bij een lege spaarrekening wordt doorgegaan naar de 'volgende' (totdat er saldo is).
Wanneer ik een betaalopdracht tussen eigen rekeningen inplan voor een later moment, worden op die dag éérst de externe betalingen verwerkt en daarna pas de interne boeking. Het kan dus voorkomen dat er onvoldoende saldo op de lopende rekeningen is voor de incasso's, terwijl direct daarna de interne overboeking wordt verwerkt en er dan wel genoeg saldo is.
Waarom kan de interne overboeking niet als allereerste verwerkt worden? Voor een maandelijkse incasso van bijv. €2000,- wil ik niet €2000,- op mijn lopende rekening hebben staan (i.v.m. diefstalgevoeligheid), dus wil ik graag op dezelfde dag het geld van een spaarrekening naar de lopende rekening zetten en daarna de incasso laten plaatsvinden. Bij mijn andere bank werkt dit wel in deze volgorde.
Wanneer ik een betaalopdracht tussen eigen rekeningen inplan voor een later moment, worden op die dag éérst de externe betalingen verwerkt en daarna pas de interne boeking. Het kan dus voorkomen dat er onvoldoende saldo op de lopende rekeningen is voor de incasso's, terwijl direct daarna de interne overboeking wordt verwerkt en er dan wel genoeg saldo is.

Goedemorgen ProXius,

Het probleem dat je omschrijft is ons inderdaad bekend. De volgorde van het uitvoeren van interne en externe overboekingen is helaas niet optimaal. Het 'slim saldo beheer' zou eigenlijk pas moeten afromen naar de spaarrekening als de externe geplande overboeking is uitgevoerd, zoals jij ook al aangeeft. Het wijzigen van deze volgorde lijkt makkelijker dan het is. Onze technische afdeling is hier al een aantal maanden mee bezig en het is een stuk lastiger dan wij hadden verwacht. Zodra het opgelost is, zal ik je hierover absoluut updaten in dit Topic.

Op dit moment hebben we een soort 'oplossing' voor boven genoemd probleem. Je kunt een roodstand aan vragen vanuit je persoonlijke bankomgeving voor de rekeningen waarbij je deze problemen ervaart. Het handigst is om het roodstand limiet op maximaal te zetten (€50.000). Dit klinkt heel veel, maar je kunt enkel rood staan op de Betaalrekening als je voldoende saldo hebt op je Spaarrekening. Dus als je bijvoorbeeld €1000,- op de Spaarrekening hebt staan, dan kun je maximaal €1000,- rood staan op de betaalrekening.

Als je dit hebt ingesteld, en bovengenoemd probleem komt voor, dan zal de externe overboeking dus gewoon uitgevoerd worden ondanks het saldo wordt afgeroomd naar de Spaarrekening. Dit omdat je dan rood kunt staan op de Betaalrekening. Het verstandigst is om hierbij ook het automatisch aanvullen aan te zetten. Dit houdt in dat als je rood komt te staan op de Betaalrekening door een geplande overboeking, dan wordt het negatief saldo die nacht erna weer aangezuiverd. Je loopt dan ook geen debetrente op. Roodstand kun je aanvragen vanuit je Persoonlijke Bankomgeving via: Betalen > Details rekening en bankpas > roodstand aanvragen.

Groet, Pam


Beste Pam,

Bedankt voor je reactie. Goed om te horen dat de technische afdeling hier mee bezig is. Dat dit al maanden duurt geeft mij geen inzage in de prognose voor een oplossing. Kun je die afgeven?

De workaround met roodstand heb ik wel eens eerder van jullie teruggekregen en vind ik belachelijk. Hoewel het technisch gezien allemaal tot geen rente zou hoeven te leiden, wil ik simpelweg niet meewerken aan een oplossing waarin ik onnodig, ongevraagd en onbewust schulden kan maken. Ik had gehoopt dat in deze tijd een bank geen disproportionele kredietconstructies meer aan klanten zou adviseren.

Vriendelijke groet, ProXius
Reputatie 6
Badge +2
Beste Pam,

Bedankt voor je reactie. Goed om te horen dat de technische afdeling hier mee bezig is. Dat dit al maanden duurt geeft mij geen inzage in de prognose voor een oplossing. Kun je die afgeven?

De workaround met roodstand heb ik wel eens eerder van jullie teruggekregen en vind ik belachelijk. Hoewel het technisch gezien allemaal tot geen rente zou hoeven te leiden, wil ik simpelweg niet meewerken aan een oplossing waarin ik onnodig, ongevraagd en onbewust schulden kan maken. Ik had gehoopt dat in deze tijd een bank geen disproportionele kredietconstructies meer aan klanten zou adviseren.

Vriendelijke groet, ProXius


Beste ProXius, bedankt voor je reactie.

Hoewel ik me kan indenken dat je de roodstand oplossing niet ideaal vindt, is het wel zo dat als je het 'automatisch aanvullen' aan hebt staan je nooit onbewust schulden kunt maken. Maar ik neem je punt zeer serieus en heb het nogmaals intern aan het licht gebracht. Het blijkt dat er een vrij grote systeemaanpassing voor nodig is, dus momenteel is het nog niet duidelijk of we hier op korte termijn iets aan gaan veranderen. Daarbij maken de meeste klanten nu gebruik van het Slim Saldo Beheer (roodstand met aanzuiveren). Aangezien je daarmee altijd het maximale saldo op je spaarrekening hebt en je je nooit zorgen hoeft te maken over het saldo op je betaalrekening.

Een prognose over het eventueel wel aanpassen kan ik helaas nog niet geven. Zodra ik meer weet hoor je het direct van me.

Fijn weekend! Groet, Pam

Reageer