Stem: Gebruik van iDIN bij Knab


Reputatie 5
Badge +1
Knab is op dit moment nog niet aangesloten op iDIN. Met de belastingaangifte voor de deur druppelen er wel af en toe vragen binnen over iDIN en of je met je Knab inloggegevens ook gebruik kunt maken van iDIN.

Wat is iDIN eigenlijk?


Kort gezegd is iDIN een online identificatiemiddel. Je kunt door middel van iDIN op bepaalde websites dus bevestigen dat jij bent wie je zegt dat je bent. Het systeem is van de makers van iDEAL; Currence. Naast iDEAL beheert Currence ook incassomachtigingen en de Acceptgiro.

Wanneer je iDIN gebruikt, gebruik je dus de inloggegevens van je bank gebruiken om je identiteit te bevestigen op een site van een andere partij. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld je leeftijd, of naam, e-mail en telefoonnummer, of een volledige identificatie waar ook je geslacht, geboortedatum en adres doorgegeven kunnen worden.

Waar kan ik het nu gebruiken?


De Nederlandse overheid wil graag alternatieven aanbieden naast DigID. Een van de systemen die ze willen implementeren is iDIN. Je kunt iDIN nu al gebruiken voor je belastingaangifte van maart 2018.

Wat is het verschil tussen iDIN en DigID?


Kortgezegd is het verschil tussen iDIN en DigID dat iDIN een identificatiemiddel van de banken is en DigID een identificatiemiddel is van de overheid zelf.

Hoe zit het met Knab?


Knab is op dit moment niet aangesloten op iDIN. Je kunt dit jaar dus je identiteit voor je belastingaangifte niet via Knab bevestigen. De investering voor de koppeling met iDIN hebben we nog niet gemaakt. Voordat we deze investering doen zijn we benieuwd naar jullie mening. Reageer hier op onze poll; moet Knab zich aansluiten op iDIN?

Moet Knab zich aansluiten op iDIN?


49 reacties

Als je je kredietgegevens wilt opvragen bij BKR kun je dit online tegenwoordig alleen nog maar doen als je kunt identificeren met IDIN. Ik denk dat KNAB er niet aan ontkomt om dit ook aan te gaan bieden, er zullen denk ik steeds meer diensten zijn die hier om vragen.
De meerwaarde zit er wat mij betreft in dat banken/bedrijfsleden op ICT-gebied korter op de bal spelen dan de Nederlandse overheid. IDIN is moderner, flexibeler en beter opgezet dan DIGID, en bovendien vanuit intrinsieke motivatie vanuit het bedrijfsleven tot stand gekomen. Dat vind ik krachtig. Naast de autorisatie naar overheidspartijen kan IDIN steeds meer gebruikt worden als identificatie naar het bedrijfsleven, iets wat Digid naar mijn verwachting niet gaat bieden (behoudens een aantal semi-overheidsinstellingen nu). Ik verwacht dat in de toekomst wellicht zelfs particulieren zich via IDIN aan elkaar kunnen identificeren, dan denk ik aan platformen als marktplaats.nl. Dat biedt onbegrensde mogelijkheden. Idin is bovendien compliant aan de nieuwe wet op de privacy AVG, en biedt daarmee een schaarse mogelijkheid om identificatie op afstand uit te voeren. Een ouderwets kopietje paspoort opsturen mag bijvoorbeeld vanaf 25 mei echt niet meer.

Grappig is dat ik op dit moment bezig ben met een hypotheekaanvraag via KNAB hypotheken. Dat gaat prima, en daar ben ik zeer tevreden over, maar deze anecdote vind ik toch wel leuk: Een van je KNAB-collega's heeft mij gevraagd één cent over te maken op een rekening van KNAB, op verzoek van de beoogde geldverstrekker, als extra verificatie van mijn identiteit. Nadat ik dat gedaan had, diende ik je collega een email sturen, en daarin te vermelden van welke rekening en met welk kenmerk ik de overboeking had uitgevoerd, zodat ze deze bijschrijving de volgende dag kon opzoeken in het systeem. Deze kon ze dan de printen/scannen en doorsturen aan de geldverstrekker. IDIN, maar dan vorige eeuw. Volgens mij beantwoord ik hierbij je vraag waar ook KNAB Idin wil 😉

Naast de doelmatige voordelen is er nog andere bijvangst:
De inlog via IDIN leidt je vrij snel in het proces naar je eigen bankomgeving. Dat verdeelt de belasting van gebruikers over diverse bankomgevingen (performance), en maakt idin minder kwetsbaar voor bijvoorbeeld DDOS-aanvallen (security). Bij Digid ligt meteen het héle systeem eruit als het systeem overbelast is. Verder identificeer je je als klant met de autorisatiemethode die je prettig vindt (cardreader, sms, tanlijsten, app, naar gelang de keuze voor bank).

Voor mij heeft idin daarnaast nog een persoonlijk belang! Ik heb een online abonnement bij een financiële instantie, waarmee ik het gehele jaar door gegevens kan raadplegen. Die omgeving is uitsluitend toegankelijk via IDIN. Momenteel kan ik daar nog inloggen via mijn oude (nog niet beëindigde) rekening via ING, maar als deze straks definitief beëindigd is (doei hè, Hamers!), kan ik geen gebruik meer maken van deze online faciliteit.

Voor mij is het niet de vraag of, maar meer wanneer KNAB hier gebruik van gaat maken.
Groet,
Peter
Reputatie 1
Badge
Denk dat dit langzaam een must gaat worden. Net als PSD2 dit gaat worden.
Reputatie 4
Badge
Als ik Knab was, dan zou ik nog even wachten met het uitrollen van iDIN. Want hoeveel bedrijven accepteren op dit moment iDIN? Ik verwacht dat men dit op termijn wel gaat uitbreiden, mogelijk door iDeal en iDIN samen te voegen. Ik zou dus de ontwikkelingen in de gaten houden.

Eerlijk gezegd heb ik zelf ook niet de behoefte aan nóg een standaard. Er is immers al een standaard die door de overheid en vele bedrijven (verzekeraars, pensioenfondsen, etc) gebruikt wordt. Als het goed is, wordt de acceptatie van DigiD met de komst van Idensys alleen maar groter.

Verder ben ik er niet heel happig op dat mijn bank (of eigenlijk: Currence) dit gaat regelen. Ik zie de meerwaarde van het inloggen via je bank voor de consument niet. Voor de ondernemer is het duidelijk: je weet gelijk met wie je te maken hebt.
Reputatie 4
Badge
Hi David, altijd goed om je te laten verrassen. Voor mij is inderdaad minder van belang wie de sleutel heeft gemaakt. Ik zou wel een voorkeur hebben voor een sleutel van een partij waar ik toch al mee verbonden ben. Dat geldt wel voor mijn bank. Dat geldt dus niet zo maar voor elke 3e partij.
Ik vind het zelf een stukje gemak, maar ook dat Knab dit mag toevoegen om (bijna) dezelfde functies te kunnen bieden die andere banken ook hebben.
De Nederlandse Loterij gebruikt sinds kort iDin als leeftijdsverificatie. (https://www.nederlandseloterij.nl/idin) Ik moet nu allerlei toeren uithalen omdat knab dit nog niet ondersteund. Voor de toekomst hoop ik toch dat er een oplossing komt.
Naar mijn inziens is het zeer wenselijk dat Knab snel aan de slag gaat met IDIN, al zou het alleen in eerste instantie als Knab Lab project worden opgezet. Ik ben van mening dat Knab nu de boot dreigt te missen. Op dit moment zijn Knab en twee andere banken de enigen die deze nieuwe identificatie standaard niet ondersteunen. Ik heb nu al tweemaal "last" gehad van het feit dat Knab geen IDIN ondersteunt:
- identificatie op portal van hypotheekverstrekker kan ik nu niet uitvoeren via IDIN. Dit kan nog wel steeds via gebruikersnaam en wachtwoord (incl. 2fa). Dit is echter weer een extra gebruikersnaam en wachtwoord, terwijl dit met IDIN had kunnen plaats vinden.
- Bij een krediet aanvraag kan ik nu niet de documenten digitaal aanleveren, aangezien dit alleen ondersteund wordt i.c.m. IDIN. Ik moet dit nu op de ouderwetse manier doen (wachten op post en deze documenten tekenen en retourneren).

Ik snap dat Knab een relatief kleine bank is die keuzes moet maken waarin ze het beschikbare budget in investeren, maar vind dat Knab nu te laat inspeelt op de ontwikkelingen van IDIN (speelt al sinds 2016). Ik hoop dat dit nog alsnog snel opgepakt gaat worden.

DigiD is wat mij betreft op dit moment geen alternatief, aangezien die door en voor (semi)overheidsinstanties en haar burgers wordt ingezet.
Sorry Pam (en collega's), maar als ik zie dat steeds meer bedrijven iDIN als hoofdmethode gaan gebruiken voor identificatie, waaronder Aegon, jullie eigen moederbedrijf, en ook steeds meer bedrijven ALLEEN iDIN authenticatie aanbieden, dan is het wel tijd om dit op te gaan pakken.

Daarbij zijn de alternatieven die deze bedrijven aanbieden vaak iets als:
Stuur maar een kopie van je ID op, zonder dat we zeggen hoe je deze veilig kunt maken, en stuur deze maar aangetekend en verzekerd op je eigen kosten omdat we geen antwoordnummer geven, en stuur hem dan via het grote bedrijf waarvan we weten dat 20% van de post verloren gaat, bij de verkeerde personen terecht komt, of waarbij de postbezorger de inhoud van de brief leest voor hij deze bezorgt.

Bijvoorbeeld het BKR: iDIN of fysieke brief met 4 {{WEKEN}} wachttijd: https://www.bkr.nl/home/idin-selecteer-bank-bestelling

Grote tijd dat KNAB de ontwikkeling van haar platform weer oppakt!
Reputatie 3
Badge

De afgelopen 2 jaar heeft 90% van de stemmers aangegeven dat Knab zich moet aansluiten bij iDIN. Ik snap het nut van de poll niet zo als er niets mee wordt gedaan. 
 

Maar goed het laatste jaar doet Knab niets met het “interactieve” deel van Knab Open (en daarvoor forum/community) überhaupt, dus het ligt geheel in de lijn der verwachting. Jammer wel. 

Beste @Stefanie,

Ik begrijp de zinnen die je schrijft en de strekking ook, maar snap niet dat er dan door jullie zelf een poll geopend wordt waar aan de klanten gevraagd wordt om iets te doen, de klanten geven dan aan dat ze dat graag willen. Jullie doen het vervolgens niet omdat ‘andere projecten voorrang krijgen’  zonder uit te leggen welke dat dan zijn. 

Dan vraag ik me af wat het nu is van het uitschrijven van een poll met de vraag: vindt je dat we x moeten doen? Start dan een poll met een vraag als: “We zijn aan het kijken naar X, Y en Z en zijn benieuwd om te horen wat jullie mening daarover is, dan nemen wij daarna zelf een besluit over of we X, Y en/of Z gaan doen”. Dan ben je wat mij betreft reëler in de geschepte verwachtingen. 

Hartelijke groet, Laurens

Reputatie 5
Badge +1
De Nederlandse Loterij gebruikt sinds kort iDin als leeftijdsverificatie. (https://www.nederlandseloterij.nl/idin) Ik moet nu allerlei toeren uithalen omdat knab dit nog niet ondersteund. Voor de toekomst hoop ik toch dat er een oplossing komt.

Dat is wel interessant...net iets meer dan een maand verplichten ze deze manier van leeftijdverificatie zo te zien. Blijkbaar ook voor alle reeds bestaande klanten. Dat wij dan niet in het iDIN lijstje staan maakt het dan wel lastiger inderdaad.
Gisteren zag ik ook dat iDIN begonnen is met reclame maken voor hun product, de organisatie er achter wil écht dat het gaat werken dat ze nu ook consumenten benaderen via de televisie. 🙂 Dat hebben we ook nog niet eerder gezien.

Ik verwijs mijn collega nog een keertje naar alles wat gezegd is hier in dit topic. Wanneer ik iets terug te rapporteren heb, zal ik dat direct doen!

Groet, David
Reputatie 4
Badge
Ik sluit me bij Youssef aan en vind ook dat Knab dit aan zou moeten bieden. Knab hoort wat mij betreft sowieso thuis in het rijtje wanneer banken een mogelijkheid of dienst aanbieden. Je bent volwassen en vooruitstrevend, of je bent dat niet. En eerlijk gezegd - ofschoon ik natuurlijk snap dat er wellicht keuzes gemaakt moeten worden - zou ik het goed vinden wanneer Knab ook in pilot-fases (zoals bij IDIN) al meedoet. Dat is namelijk wel dé (of `een`) manier om te onderscheiden.

De poll mist wat mij betreft een keuze optie:
- Ik heb niet persé een vaste voorkeur voor IDIN of DigID, maar wil wel kunnen kiezen.

Het zou namelijk ook zo eens kunnen gebeuren dat één van de methodes niet werkt (storing, wachtwoord vergeten, enovoorts). Dan heb je dus een alternatieve mogelijkheid.
N.a.v. een bericht op nu.nl over het kunnen inzien van de BKR registratie, kwam ik hier terecht. Zoals Master-Guy het al noemt, zonder iDIN geen digitaal inzicht bij BKR.
Los van het feit dat dit handig is en benodigd is voor bijvoorbeeld inloggen op bkr.
Ik zie een voordeel voor Knab zelf. Ik ben net nieuwe klant en het verificatie proces kan potentieel (voor een groot gedeelte van nieuwe klanten in ieder geval) geheel geautomatiseerd worden redeneer ik door het gebruik van Idin.

Stel, ik kom van de ing af en ik open een nieuwe rekening bij Knab, dan kan ik met iDin bevestigen dat ik ben wie ik ben via ing naar jullie toe. Bunq doet dit ook geloof ik.
Hallo David,

Er is in 2014 gestart met de ontwikkeling van IDIN en in 2016 geïntroduceerd. Ik heb destijds voor Knab gekozen, omdat het een vooruitstrevende bank is met nieuwe ideeën. Nu heeft Knab naar mijn inziens veel mooie zaken opgeleverd, maar vind nu echt dat ze ten opzichte van andere (vaak ook traditionele) banken op dit onderwerp achterblijven. Ook zou het mooi zijn geweest als de Knab dit in het kader van de invoering van de AVG voor 25 mei had gerealiseerd.

Voor de geintereseerden, zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/IDIN

Groeten,
Eelco
Reputatie 3
Badge
Hi allemaal,

Vanwege de toenemende vraag naar het gebruik van IDIN bij Knab, heb ik hier een suggestie voor geopend, je kunt hier de actuele status volgen omtrent de ontwikkeling van IDIN.

Groet, Lisanne

Ik vind het een raar besluit om iDIN niet te omarmen. Op de pagina https://www.knab.nl/wat-is-knab schrijven jullie zelf: “We omarmen alle slimheid uit de digitale wereld en voegen daar een flinke dosis menselijk begrip aan toe. “ en “Bij Knab staat de K van klant voorop. We denken net iets fanatieker met je mee, zodat jij het meeste uit je geld kunt halen.

Ik heb geen verstand van de inhoudelijke kwaliteit van iDIN maar als allerlei overheidsinstanties het als enige mogelijkheid accepteren en Aegon het ook gebruikt dan kan mijn verstand er niet bij dat jullie het niet gebruiken. 

De poll zelf is ook raar, iDIN verkiezen boven DIGID of andersom. bij het BKR is DIGID geen optie, evenmin bij de staatsloterij en noem maar op. Ik herinner me van toen ik net een rekening bij KNAB had de meeste webshops etc nog geen ideal aanboden met KNAB. Dat was echt vervelend om daar pas in het eind van het betaalproces achter te komen. 

Nu zijn we vele jaren verder, en lijkt en eenzelfde soort probleem te ontstaan: doordat je met je KNAB rekening bepaalde zaken niet kan wordt je gedwongen om of allerlei extra werk te doen en langer te wachten of toch ergens een rekening te openen om deze functionaliteiten te hebben. Dan is je voordeel dus helemaal weg. 

Reputatie 2
Badge

Helaas heeft Knab duidelijk de boodschap niet begrepen door onder andere iDIN en contactloos betalen via NFC niet aan te bieden.

De toon van Knab is het afgelopen jaar enorm veranderd vergeleken met de periode dat ik klant werd in 2017.

Nog 2 weken en dan beëindig ik al mijn producten bij Knab, aangezien ik toch véél meer vertrouwen heb gekregen in de grootbanken (ING, ABN AMRO en Rabobank). Helaas is Knab toch niet dé revolutionaire bank geworden.

Beste @Jeffrey87 @Laurens @Marco90

Ik snap jullie punt en de lichtelijke irritatie rondom het op dit moment niet kunnen aanbieden van functionaliteiten waar wel sterk behoefte aan is, zoals iDIN. 
Dat de introductie van bepaalde zeer gewilde, en voor sommige (potentiele) klanten noodzakelijke, functionaliteiten op zich laten wachten komt doordat er een aantal grote projecten voorrang krijgen. Het gaat hierbij niet alleen om vernieuwende projecten (zoals mobiel betalen), maar ook om projecten die invloed hebben op onze bedrijfsvoering op lange termijn. 

Ik hoop jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. 

Met vriendelijke groeten, 

Stefanie

Reputatie 2
Badge

Beste @Stefanie,

Ik begrijp dat er bepaalde projecten voorrang MOETEN krijgen in verband met onder andere Europese regelgeving, maar als jullie de doorontwikkeling van innovatieve diensten niet meer kunnen garanderen, dan houdt dit gewoon in dat er te weinig capaciteit is op de R&D afdeling.

Ik ga hier ook verder niet meer over in discussie, aangezien mijn betaalpakket bij Knab per 18 mei is beëindigd.

Groet,

Jeffrey

Zojuist maar een gratis bunq-rekening geopend om van IDIN gebruik te kunnen maken.
Baal ervan dat KNAB dit niet aanbiedt. Zeker aangezien ik nou net mijn BKR-gegevens moest opvragen.


 

Ik loop voor de derde keer tegen een situatie aan waar alleen iDIN ondersteund wordt, ik ga toch maar eens serieus overwegen om onze beide prive pakketten en mijn zakelijk pakket ergens ander onder te brengen...

Hi,

 

wat zijn de vorderingen met IDIN?  we krijgen erg weinig informatie omtrend de ontwikkelingen bij knab.

groeten,

 

Joey

Reputatie 6
Badge +2
Is er al enige update over iDin?

Merk dat steeds meer bedrijven het gebruiken(waaronder mijn zorgverzekeraar), en het is veel sneller dan met Digid met SMS verificatie of via de app.


Hi Youssef,

Het was een pilot, later dit jaar neemt de overheid een besluit om het wel of niet te herintroduceren. De Belastingdienst is er weer mee gestopt.

We blijven IDIN volgen, maar er is nog geen signaal om dit al op te gaan pakken.

Groet, Pam

Reageer