Stem: Gebruik van iDIN bij Knab


Reputatie 5
Badge +1
Knab is op dit moment nog niet aangesloten op iDIN. Met de belastingaangifte voor de deur druppelen er wel af en toe vragen binnen over iDIN en of je met je Knab inloggegevens ook gebruik kunt maken van iDIN.

Wat is iDIN eigenlijk?


Kort gezegd is iDIN een online identificatiemiddel. Je kunt door middel van iDIN op bepaalde websites dus bevestigen dat jij bent wie je zegt dat je bent. Het systeem is van de makers van iDEAL; Currence. Naast iDEAL beheert Currence ook incassomachtigingen en de Acceptgiro.

Wanneer je iDIN gebruikt, gebruik je dus de inloggegevens van je bank gebruiken om je identiteit te bevestigen op een site van een andere partij. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld je leeftijd, of naam, e-mail en telefoonnummer, of een volledige identificatie waar ook je geslacht, geboortedatum en adres doorgegeven kunnen worden.

Waar kan ik het nu gebruiken?


De Nederlandse overheid wil graag alternatieven aanbieden naast DigID. Een van de systemen die ze willen implementeren is iDIN. Je kunt iDIN nu al gebruiken voor je belastingaangifte van maart 2018.

Wat is het verschil tussen iDIN en DigID?


Kortgezegd is het verschil tussen iDIN en DigID dat iDIN een identificatiemiddel van de banken is en DigID een identificatiemiddel is van de overheid zelf.

Hoe zit het met Knab?


Knab is op dit moment niet aangesloten op iDIN. Je kunt dit jaar dus je identiteit voor je belastingaangifte niet via Knab bevestigen. De investering voor de koppeling met iDIN hebben we nog niet gemaakt. Voordat we deze investering doen zijn we benieuwd naar jullie mening. Reageer hier op onze poll; moet Knab zich aansluiten op iDIN?

Stefanie 1 maand geleden

Beste leden, 

Graag reageer ik op jullie reacties rondom het nog niet aanbieden van iDIN. 

Wij ondersteunen op dit moment nog geen iDin omdat dit nog niet breed geadopteerd is en ook niet als enige inlogmethode aangeboden mag worden bij de diensten die iDin gebruiken. Op dit moment richten wij onze ontwikkelcapaciteit op diensten waar meer behoefte aan is zoals mobiel betalen. Natuurlijk volgen wij de ontwikkelingen van iDin op de voet, maar moeten wij wel keuzes maken.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. 

Met vriendelijke groet, 

Stefanie 

Bekijk originele reactie

Moet Knab zich aansluiten op iDIN?


60 reacties

iDin, jongerenrekening, mobiel betalen…

We waren 2 jaar geleden overgestapt naar Knab, omdat jullie vooruitstrevend waren.

Inmiddels zijn jullie ver ingehaald door de oude stoffige banken.

 

Ik zie jullie graag weer voorop lopen.

 

 

Wij moeten het koopcontract voor ons nieuwe huis. Dit kan door de huidige omstandigheden alleen mbv ondertekenen.nl en je raadt het al ....iDIn....Was toch wel heel erg verbaasd toen ik mijn bank er niet tussen stond.. Hoe kan het dat al die logge grote banken Knab inmiddels aan alle kanten voor bij gaan?

Reputatie 4
Badge

@ Stefanie,

Bedankt voor de snelle reactie. Ik interpreteer niet. Ik lees wat er staat :-)

Klaarblijkelijk zijn jullie ontwaakt uit de lockdown (). Misschien kunnen jullie nu ook alle andere vragen en opmerkingen beantwoorden. Dit zou een goede stap zijn in de richting om dit forum te verbeteren. Het toont dan de goed wil en zet m.i. meer zoden aan de dijk dan een bijeenkomst.

Reputatie 2

Beste @tonk44, ik snap dat je mijn eerste antwoord letterlijk interpreteert. Ik zal mijn voorgaande antwoord toelichten. 
Bij het BKR kan je terecht voor het opvragen van je kredietoverzicht. Er zijn meerdere mogelijkheden om dit overzicht te kunnen verkrijgen. Deze kan je online aanvragen via iDIN en offline via het aanvraagformulier. Wat ik hiermee probeerde uit te leggen was dat bedrijven iDIN niet als enige middel mogen gebruiken om een bepaald product of dienst aan te vragen of om bij je gegevens te komen. Zo mag je deze zin  '’niet als enige inlogmethode aangeboden mag worden bij de diensten die iDin gebruiken'’ ook interpreteren. 

Ik hoop dat dit mijn voorgaande reacties wat meer verduidelijkt. 

Met vriendelijke groet, 

Stefanie

Reputatie 4
Badge

Beste @tonk44

Bij BKR kan je op 2 verschillende manieren je kredietoverzicht opvragen. Het online aanvragen van je kredietoverzicht gaat via iDIN. Maar het is ook mogelijk om het aanvraagformulier te gebruiken in combinatie met een kopie van je legitimatiebewijs. iDIN wordt bij BKR dus niet gebruikt als het enige middel om je kredietoverzicht aan te vragen. 

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. 

Met vriendelijke groet, 

Stefanie 

@ Stefanie.

je schrijft “niet als enige inlogmethode aangeboden mag worden”   BKR heeft maar een enkele inlogmethode. Het aanvragen met een aanvraagformulier betracht ik niet als inlogmethode en i neem aan jij ook niet.

Reputatie 2

Beste @tonk44

Bij BKR kan je op 2 verschillende manieren je kredietoverzicht opvragen. Het online aanvragen van je kredietoverzicht gaat via iDIN. Maar het is ook mogelijk om het aanvraagformulier te gebruiken in combinatie met een kopie van je legitimatiebewijs. iDIN wordt bij BKR dus niet gebruikt als het enige middel om je kredietoverzicht aan te vragen. 

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. 

Met vriendelijke groet, 

Stefanie 

Reputatie 4
Badge

Beste leden, 

Graag reageer ik op jullie reacties rondom het nog niet aanbieden van iDIN. 

Wij ondersteunen op dit moment nog geen iDin omdat dit nog niet breed geadopteerd is en ook niet als enige inlogmethode aangeboden mag worden bij de diensten die iDin gebruiken. Op dit moment richten wij onze ontwikkelcapaciteit op diensten waar meer behoefte aan is zoals mobiel betalen. Natuurlijk volgen wij de ontwikkelingen van iDin op de voet, maar moeten wij wel keuzes maken.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. 

Met vriendelijke groet, 

Stefanie 

Beste Stefanie,

Je uitspraak “niet als enige inlogmethode aangeboden mag worden bij de diensten die iDin gebruiken...” is niet juist. BKR is een voorbeeld daarvan = alleen met iDin in te loggen.. https://www.bkr.nl/inloggen/ (Helaas kan ik geen schermafdruk toevoegen als bewijs.)

Reputatie 2

Beste leden, 

Graag reageer ik op jullie reacties rondom het nog niet aanbieden van iDIN. 

Wij ondersteunen op dit moment nog geen iDin omdat dit nog niet breed geadopteerd is en ook niet als enige inlogmethode aangeboden mag worden bij de diensten die iDin gebruiken. Op dit moment richten wij onze ontwikkelcapaciteit op diensten waar meer behoefte aan is zoals mobiel betalen. Natuurlijk volgen wij de ontwikkelingen van iDin op de voet, maar moeten wij wel keuzes maken.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. 

Met vriendelijke groet, 

Stefanie 

Maar het wordt inderdaad wel vervelend wanneer je bank geen ondersteuning heeft terwijl je van een service gebruik moet maken die alleen iDin accepteert....Dan kom ik echter wel in de situatie dat ik bijvoorbeeld geen inzage zou kunnen hebben in de gegevens van mij die bij het BKR genoteerd zijn. En mogelijk zijn er nog meer diensten waar je alleen met iDin kunt inloggen.

 


Dat de BKR iDIN aanbiedt wist ik nog niet. Ze te zien zijn ze een pilot begonnen. Het wordt inderdaad wel noodzakelijk als iDIN een nieuwe "universele" standaard wordt in Nederland. Ik ben erg benieuwd of er bij jullie nog meer bedrijven zijn die alleen iDIN in gebruik hebben genomen of er mee aan het testen zijn?

Groet, David

 

We zijn nu een aantal jaar verder. BKR gebruikt nog steeds iDIN en KNAB nog steeds niet. Kunnen wij een update krijgen over de status van dit onderwerp? 

Wederom val ik weer om van verbazing dat er weer iets niet kan met KNAB. Contactloos betalen via mobiel heeft bijna iedereen en iDIN ook, alleen KNAB weer niet.…

Sinds dat ik bij Knab zit was het prima, hypotheek via Knab, verzekeringen ook maar en de rekening privé als zakelijk.

Nu is het hypotheek gedeelte plots bij een derde partij, helaas... En de verzekeringen zit Knab ook niet meer tussen. Alles valt weg, maar innovatie staat ook stil. We hadden al enige tekortkomingen geaccepteerd, zoals contact geld storten, met als verwachtingen digitaal voorop te lopen. Nu gaan we toch echt overwegen maar is een overstap overwegen....

Bepaalde instanties gebruiken nu IDIN en geen DiGiD
Ik kan daar dus als klant van KNAB niet inloggen

Zou een welkome aanvulling op mijn KNAB-omgeving zijn 

Zojuist maar een gratis bunq-rekening geopend om van IDIN gebruik te kunnen maken.
Baal ervan dat KNAB dit niet aanbiedt. Zeker aangezien ik nou net mijn BKR-gegevens moest opvragen.


 

Beste @Stefanie,

Ik begrijp de zinnen die je schrijft en de strekking ook, maar snap niet dat er dan door jullie zelf een poll geopend wordt waar aan de klanten gevraagd wordt om iets te doen, de klanten geven dan aan dat ze dat graag willen. Jullie doen het vervolgens niet omdat ‘andere projecten voorrang krijgen’  zonder uit te leggen welke dat dan zijn. 

Dan vraag ik me af wat het nu is van het uitschrijven van een poll met de vraag: vindt je dat we x moeten doen? Start dan een poll met een vraag als: “We zijn aan het kijken naar X, Y en Z en zijn benieuwd om te horen wat jullie mening daarover is, dan nemen wij daarna zelf een besluit over of we X, Y en/of Z gaan doen”. Dan ben je wat mij betreft reëler in de geschepte verwachtingen. 

Hartelijke groet, Laurens

Reputatie 1
Badge

Beste @Stefanie,

Ik begrijp dat er bepaalde projecten voorrang MOETEN krijgen in verband met onder andere Europese regelgeving, maar als jullie de doorontwikkeling van innovatieve diensten niet meer kunnen garanderen, dan houdt dit gewoon in dat er te weinig capaciteit is op de R&D afdeling.

Ik ga hier ook verder niet meer over in discussie, aangezien mijn betaalpakket bij Knab per 18 mei is beëindigd.

Groet,

Jeffrey

Reputatie 2

Beste @Jeffrey87 @Laurens @Marco90

Ik snap jullie punt en de lichtelijke irritatie rondom het op dit moment niet kunnen aanbieden van functionaliteiten waar wel sterk behoefte aan is, zoals iDIN. 
Dat de introductie van bepaalde zeer gewilde, en voor sommige (potentiele) klanten noodzakelijke, functionaliteiten op zich laten wachten komt doordat er een aantal grote projecten voorrang krijgen. Het gaat hierbij niet alleen om vernieuwende projecten (zoals mobiel betalen), maar ook om projecten die invloed hebben op onze bedrijfsvoering op lange termijn. 

Ik hoop jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. 

Met vriendelijke groeten, 

Stefanie

Reputatie 1
Badge

Helaas heeft Knab duidelijk de boodschap niet begrepen door onder andere iDIN en contactloos betalen via NFC niet aan te bieden.

De toon van Knab is het afgelopen jaar enorm veranderd vergeleken met de periode dat ik klant werd in 2017.

Nog 2 weken en dan beëindig ik al mijn producten bij Knab, aangezien ik toch véél meer vertrouwen heb gekregen in de grootbanken (ING, ABN AMRO en Rabobank). Helaas is Knab toch niet dé revolutionaire bank geworden.

Reputatie 3
Badge

De afgelopen 2 jaar heeft 90% van de stemmers aangegeven dat Knab zich moet aansluiten bij iDIN. Ik snap het nut van de poll niet zo als er niets mee wordt gedaan. 
 

Maar goed het laatste jaar doet Knab niets met het “interactieve” deel van Knab Open (en daarvoor forum/community) überhaupt, dus het ligt geheel in de lijn der verwachting. Jammer wel. 

Ik vind het een raar besluit om iDIN niet te omarmen. Op de pagina https://www.knab.nl/wat-is-knab schrijven jullie zelf: “We omarmen alle slimheid uit de digitale wereld en voegen daar een flinke dosis menselijk begrip aan toe. “ en “Bij Knab staat de K van klant voorop. We denken net iets fanatieker met je mee, zodat jij het meeste uit je geld kunt halen.

Ik heb geen verstand van de inhoudelijke kwaliteit van iDIN maar als allerlei overheidsinstanties het als enige mogelijkheid accepteren en Aegon het ook gebruikt dan kan mijn verstand er niet bij dat jullie het niet gebruiken. 

De poll zelf is ook raar, iDIN verkiezen boven DIGID of andersom. bij het BKR is DIGID geen optie, evenmin bij de staatsloterij en noem maar op. Ik herinner me van toen ik net een rekening bij KNAB had de meeste webshops etc nog geen ideal aanboden met KNAB. Dat was echt vervelend om daar pas in het eind van het betaalproces achter te komen. 

Nu zijn we vele jaren verder, en lijkt en eenzelfde soort probleem te ontstaan: doordat je met je KNAB rekening bepaalde zaken niet kan wordt je gedwongen om of allerlei extra werk te doen en langer te wachten of toch ergens een rekening te openen om deze functionaliteiten te hebben. Dan is je voordeel dus helemaal weg. 

Reputatie 1
Badge

Ik vind het zeer teleurstellend dat Knab erg achter de feiten aan loopt.
Zowel iDIN als contactloos betalen met je telefoon zijn nog steeds niet beschikbaar bij Knab.

Ik heb besloten om per 1 mei over te stappen naar een andere bank.

... Teleurstellend

 

Reputatie 5
Badge +1

Hallo, enig nieuws over de voortgang van IDIN bij Knab? Ik zou het graag willen gebruiken, maar tot nu toe is dat onmogelijk :'(


Hi @dunpealhunter, sorry voor de extreem late reactie. En dan heb ik ook nog eens slecht nieuws voor je. Namelijk dat Knab voorlopig geen plannen heeft om zich aan te sluiten op iDIN, We zeggen zeker geen nooit, maar de komende tijd hebben we er geen capaciteit voor helaas.

Groet, Lisa

Hallo, enig nieuws over de voortgang van IDIN bij Knab? Ik zou het graag willen gebruiken, maar tot nu toe is dat onmogelijk :'(

Hi,

 

wat zijn de vorderingen met IDIN?  we krijgen erg weinig informatie omtrend de ontwikkelingen bij knab.

groeten,

 

Joey

Ik loop voor de derde keer tegen een situatie aan waar alleen iDIN ondersteund wordt, ik ga toch maar eens serieus overwegen om onze beide prive pakketten en mijn zakelijk pakket ergens ander onder te brengen...

Reputatie 1
Gewoon als extra service ook aanbieden. Poll is door mij niet te beantwoorden, heb geen voorkeur, maar wil wel gewoon gebruik kunnen maken van bepaalde diensten, ook als die alleen idin als mogelijkheid bieden.
Dan zou het mooi zijn als ook KNAB dit biedt.

Reageer