IDIN voor KNAB

  • 3 juli 2020
  • 9 reacties
  • 479 Bekeken

Ik wordt steeds vaker gevraagd mezelf te indentificeren via Idin. KNAB is de enige bank die dit (nog) niet ondersteund.
 

Verzekeringen, rentevergoedingen en de overheid vragen consumenten voor identificatie via Idin. De afgelopen maand heb ik meegemaakt dat ik bij 3 verschillende instanties mezelf moest identificeren via Idin. Het is erg vervelend dat dit dan voor KNAB houders niet mogelijk is.

Is de KNAB inmiddels bezig om dit ook mogelijk te maken voor zijn klanten?


9 reacties

Volgens het forum was dit voor het laatst in 2018 besproken. Ik heb bij het kiezen van mijn bank helaas niet gekeken of iDIN wordt aangeboden. Je hebt het maar een paar keer per jaar nodig, maar wel op cruciale momenten. Ik vind het vanzelfsprekend dat een bank dit in een digitale tijdperk aanbied. 

Reputatie 2

Beste @Danny1107 @Hakan

Bedankt voor jullie reacties. Knab maakt op dit moment inderdaad nog geen gebruik van iDIN. 
Ik ben voor jullie aan het uitzoeken of we de ambitie hebben om iDIN in de toekomst aan te bieden. 

Ik kom er bij jullie op terug! 

Met vriendelijke groet, 

Stefanie 

Top ik ben benieuwd @Stefanie

 

Ik ben zelf op het moment aan het overstappen vanaf bunq. Het gebrek aan idin verificatie is wat techniek betreft toch wel 1 van de grootste missers aan knab die ik tegen ben gekomen vooralsnog. 

Reputatie 2

Beste @Hakan, @Danny1107,  @Knim

Ik heb voor jullie uitgezocht of Knab de ambitie heeft om iDIN in de toekomst aan te bieden. Mijn collega’s geven aan dat we iDIN helaas niet op de planning hebben staan op korte termijn. De reden hiervoor is dat iDIN nog niet breed geadopteerd is en ook nog niet als enige inlogmethode aangboden mag worden bij diensten die iDIN gebruiken. Op dit moment richten wij onze ontwikkelcapaciteit op diensten waar meer behoefte aan is zoals mobiel betalen. Natuurlijk volgen wij de ontwikkelingen van iDin op de voet, maar moeten wij wel keuzes maken.

Ik hoop jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. 

Met vriendelijke groet, 

Stefanie

Dat IDIN niet nog niet algemeen geaccepteerd is klopt niet. Het BKR vereist een IDIN aanmelding en daar is geen alternatieve inlog, zelfs als je vorig jaar al een inlog had op de ouderwetse manietr:

 

iDIN is al bij meer dan 200 websites te gebruiken. Deze organisaties hebben ervoor gekozen hun klanten veilig en makkelijk te laten inloggen, identificeren of leeftijd te laten bevestigen met de vertrouwde inlogmethode van de bank.

 

Het lijkt met handig dat KNAB zo snel mogelijk mee gaat doen met deze nieuwe en ook door de consumentenbond aanbevolen inlog die ook al bij de belastingdienst gebruikt wordt.


Excusesus zijn niet op zijn plaats

Reputatie 2

Beste @Rangie1973

Bedankt voor je reactie. Graag reageer ik hierop. 

Je kan bij het BKR op 2 manieren je kredietoverzicht opvragen. Online doe je dit inderdaad via iDIN, maar indien je bank dit niet ondersteunt dan kan dit ook via een aanvraagformulier. 
iDIN mag door een partij dus nooit als enige methode gebruikt worden om gebruik te kunnen maken van bepaalde producten of diensten. 

Daarnaast sluiten we iDIN niet uit. Alleen zullen we op korte termijn geen iDIN aanbieden, omdat het dus niet als enige methode gebruikt mag worden en  iDIN nog niet breed geadopteerd is.

Met vriendelijke groet, 

Stefanie

Knab zegt wel dat ze luisteren, maar dat doen ze niet. Jongerenrekening, IDIN… Knab slaat inmiddels te vaak de plank mis. Dat iDIN nooit als enige methode gebruikt mag worden is, plat gezegd, een k*tsmoes. Klanten willen iDIN, Knab wil klanten… conclusie: regel iDIN. Klanten willen een Jongerenrekening, Knab wil klanten… conclusie: regel een Jongerenrekening. Prioriteiten zijn in dit geval niet belangrijk; als Knab bereid is meer te investeren in klantwensen, hoeven er minder keuzes gemaakt te worden. 

Wij hebben meerdere rekeningen bij Knab maar als dit zo blijft, zijn die geen lang leven meer beschoren. Niet dat ik de illusie heb dat ik als 1 klant een punt kan maken op deze manier, maar toch.

Reputatie 4
Badge

Knab zegt wel dat ze luisteren, maar dat doen ze niet. Jongerenrekening, IDIN… Knab slaat inmiddels te vaak de plank mis. Dat iDIN nooit als enige methode gebruikt mag worden is, plat gezegd, een k*tsmoes. Klanten willen iDIN, Knab wil klanten… conclusie: regel iDIN. Klanten willen een Jongerenrekening, Knab wil klanten… conclusie: regel een Jongerenrekening. Prioriteiten zijn in dit geval niet belangrijk; als Knab bereid is meer te investeren in klantwensen, hoeven er minder keuzes gemaakt te worden. 

Wij hebben meerdere rekeningen bij Knab maar als dit zo blijft, zijn die geen lang leven meer beschoren. Niet dat ik de illusie heb dat ik als 1 klant een punt kan maken op deze manier, maar toch.

Je bent niet de enige die klaagt over de slechte performance in IT van KNAB, Ik zelf doe dit herhaaldelijk maar helaas ook zonder resultaat.

Reputatie 2

Beste @gversluis

We weten dat er onder een groep klanten behoefte is aan iDIN en een jongerenrekening. En zo krijgen we dagelijks nog veel meer nieuwe suggesties binnen, waar we heel blij mee zijn. We kunnen helaas niet alles tegelijkertijd doen en moeten daarom prioriteiten stellen in wat we eerst willen uitvoeren. Wellicht heb je het al in andere forums gelezen, maar op dit moment heeft het introduceren van mobiel betalen de grootste prioriteit.
Als iDIN door verschillende partijen als enige methode gebruikt zou worden, dan was het voor ons een ander verhaal geweest. Dan had iDIN natuurlijk samen met mobiel betalen een hoge prioriteit gekregen. Maar op dit moment zijn er andere projecten die voorrang hebben gekregen. 

We sluiten iDIN en jongerenrekeningen niet uit, maar ik kan niks zeggen over of en wanneer het komt. 

Met vriendelijke groet, 

Stefanie 

Reageer