Creditcard via Qander


Reputatie 1
Ik ben een maand geleden overgestapt naar Knab. De reden dat ik voor Knab gekozen heb is vanwege de relatief hoge spaarrente en omdat er een credit card bij het standaard pakket inbegrepen zit. Nu heb ik meerdere malen een aanvraag proberen te doen bij Qander maar deze zijn allemaal geweigerd. Dit verraste mij aangezien mijn financiële situatie, vooral in vergelijking met mijn peers die wel een credit card beschikken van een andere bank, erg stabiel is.

Ik heb contact opgenomen met Qander en mij werd verteld dat ze (om privacy redenen) niet konden inzien waarom ik geweigerd was en dat alleen Knab uitzonderingen kan aanvragen op hun automatische validatie. Vervolgens heb ik contact opgenomen met Knab en na meerdere telefoontjes het antwoord gekregen dat ze alleen een uitzondering maken wanneer ik meer dan een ton eigen vermogen op mijn rekening heb staan. Mij lijkt deze voorwaarde absurd aangezien dit hoogstwaarschijnlijk een groot percentage van de klanten met dezelfde problemen als ik heb uitsluit om een credit card te krijgen via Knab.

Het meest vervelend vind ik dat er groot wordt geadverteerd met een credit card bij je betaalrekening maar wanneer je eenmaal een aanvraag doet afgescheept wordt met irrationele eisen zowel Qander als Knab naar de ander wijzen als het probleem.

Zijn er meer mensen die vergelijkbare problemen hebben (gehad) of een idee hebben welke eisen Qander stelt?

Stefanie 1 maand geleden

Beste leden, 

Bedankt voor jullie feedback en reacties over onze oude en nieuwe creditcard. 

Knab Open wordt verbeterd
Knab Open is de plek waar klanten vragen kunnen stellen, waar we kennis met jullie delen, onze nieuwe features, producten en diensten laten zien en waar jullie feedback en suggesties achter kunnen laten. Maar de laatste tijd merken we dat het niet werkt zoals we dat voor ogen hadden en het proces beter kan. Daarom hebben we besloten om Knab Open te verbeteren. Dit doen we stapsgewijs. 

Wat betekent dit? 
Dit betekent uiteraard niet dat we stoppen met luisteren naar onze klanten. We passen de manier waarop feedback ophalen en verwerken aan en verplaatsen het van Knab Open naar Knab Lab. Hier kun je je mening geven over nieuwe producten en diensten. En kun je lezen wat wij met deze feedback hebben gedaan. De onderwerpen die nu al op Knab Lab staan zijn mobiel betalen, zakelijke creditcard en opnieuw identificeren. Om die reden sluiten we deze topics in Knab Open voor reacties. Heb je nog wel een opmerking, tip of suggestie met betrekking tot deze onderwerpen? Laat het ons weten via Knab Lab! Dit kan bijvoorbeeld via de knop ‘geef je mening’ of het formulier aan de rechterkant van de pagina. 

Laat weten wat je ervan vindt!
We horen ook graag jouw mening over hoe we het best feedback van onze klanten kunnen opvragen en verwerken. Vind jij het leuk om hier met ons over te praten? Stuur dan een e-mail naar aanmelden@knab.nl, dan nemen we binnenkort contact met je op.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet, 

Stefanie

Bekijk originele reactie

This topic has been closed for comments

228 reacties

Reputatie 1
Quander is een draak van een aanbieder. Naast slechte acceptatie van klanten hebben ze ook verschrikkelijk slechte service in vergelijking met ICS (en helemaal in vergelijk met AMEX, welke dan weer slechte acceptatie heeft in (web)winkels)

(De servicedesk van) KNAB pakt dit probleem overigens alles behalve serieus op, "ik snap dat u dat vervelend vind meneer, het probleem is bekend en wij vinden dit ook heel vervelend, we werken aan dit probleem", al meer als anderhalf jaar overigens.
Ik lees dit draadje en kom tot de conclusie dat Knab zichzelf erg in de voeten schiet. Krampachtig blijven vasthouden aan een zogenoemde partner ondanks de vele bezwaren van vele cliënten. Wij zijn een andere service gewend bij Knab en verwachten dat ook terug in de producten die jullie aanbieden van partners. Deze lastige cliënten uiten kritiek in de hoop dat je er iets mee doet. Ik ben overigens zeer tevreden over de Bunq debitcard waarmee je geld kunt storten en kunt gebruiken als een creditcard. Zonde dat jullie achterlopen door niet in zee te gaan met een competente partner als bijv ICS of een eigen kaart beginnen.
Reputatie 5
Badge +1
Hoi Jeffrey87!

Bedankt voor je reactie! :)

Ik heb al sinds dat ik klant ben bij Knab (november 2017) een creditcard via Qander, en kan mij inmiddels eigenlijk niet vinden in de vele klachten over deze creditcardverstrekker.

Er is wel één ding dat ik heel erg mis: real-time inzicht van mijn uitgaven via een app. Vooral de niet mobiel-vriendelijke website van Qander is voor mij een doorn in het oog.


Heb ik even goed nieuws voor je!! 🙂 Qander is op dit moment bezig met de ontwikkeling van een app! Wanneer deze er precies is weten we nog niet, maar hij komt er aan. Nog mooier, Qander onderzoekt of ze ook voor de Knab app mogelijkheden kunnen ontwikkelen zodat je vanuit de Knab app je Qander uitgaven kunt inzien! Yes!

Groet, David
Reputatie 5
Badge +1
Hi Youssef,
Wat houd een chargecard in dit geval in?

Dat de Qander kaarten worden afgemeld bij BKR en je net als bij ICS/Amex de rekening maandelijks in een keer aflost?


Het betekent dat er een mogelijkheid ontstaat om een chargecard aan te vragen waarbij de kredietmogelijkheid wordt uitgesloten (dus ook geen BKR aanmelding meer). Dan heb je in de basis dezelfde kaart als ICS en AmEx kaarten, hoewel een ICS kaart voor zo ver ik weet ook een kredietfaciliteit (met BKR aanmelding) kan bevatten als je dat aanvraagt.

Hoe het uitgerold wordt is nog niet duidelijk. Ik verwacht dat nieuwe aanvragen automatisch een chargecard zullen zijn, maar dat de omzetting van al bestaande kaarthouders van credit naar charge op verzoek van de kaarthouder zal verlopen. Dat is mijn verwachting, maar die informatie krijgen we nog van Qander wanneer we dichterbij dat moment komen dat het mogelijk gaat worden. :)

Groet, David
Reputatie 1
Dat is heel mooi Pam! Een hele mooie stap. De klantenservice van AMEX komt ook veel meer overeen met de klantenservice van Knab! Heb al een via KLM Flyingblue, dus zal hem zelf niet aanvragen. Maar AMEX is zoveel beter als Quander, behalve qua acceptatie in winkels.

Voor Amex is dit ook positief, hopelijk dat hun meer in Nederland actief worden.
Reputatie 4
Badge

Eindelijk is ook Knab overtuigd geraakt van de nadelige werkwijze van Qander. Proficiat :relaxed:

Reputatie 3
Badge

Ah dat is heel fijn! Ik houd de berichtgeving even in de gaten deze maand, dan regel ik er een via Knab zelf.

 

Goed bezig!

Reputatie 1
Badge
Ik lees hier veel reacties over het ontbreken van een goede app voor het inzien van de creditcard transacties.

Ik sluit mij hier volledig bij aan. Ieder andere bank en creditcardmaatschappij heeft tegenwoordig een app waarbij de transacties 1x per dag of zo goed als real-time worden vernieuwd, en je dus altijd ziet waar je aan toe bent.

Wat mij het meest verbaast is dat een innovatieve bank als Knab in zee gaat met de minst innovatieve creditcard aanbieder van Nederland: Qander.

Zoals velen hier ook al hebben geroepen is ICS (International Card Services) toch een stuk innovatiever, en sluiten zij uitstekend aan op de zienswijze van Knab.

Ik lees hier iedere keer berichten van moderators dat Knab graag wil blijven bouwen aan de relaties met haar huidige leveranciers. Dat is prima, maar dit topic is op 1 november 2016 gestart, en in de tussentijd is er eigenlijk niets aan de situatie veranderd.

Wat gaat Knab doen aan de relatie met Qander?
Reputatie 2
Badge

Nee, is door een algoritme bepaald. Ik heb een schriftelijke verklaring gevraagd. Op basis daarvan kan je een bezwaarschift indienen. Nog nooit een gespreide betaling gehad, altijd gewoon per maand automatisch afschrijven. Nog nooit misgegaan. Voldoende inkomsten i.r.t. vaste lasten. Die algoritmen van tegenwoordig…..:thinking::wink:

Schriftelijke verklaring gekregen. Standaard verhaaltje over profilering, BKR, ervaringen, buurt. etc.
Ik heb ze allemaal kunnen verwerpen. Als ik nu opnieuw afgewezen word, ben ik ook weg bij KNAB. Veel te duur zonder CC.

Reputatie 3
Badge

Hier is de nieuwe card inmiddels zichtbaar in mijn ICS-account en app. Ik had een aparte inlog aangemaakt tijdens het aanvragen, maar hij is gewoon samengevoegd met de andere, wist niet dat dat kon. Ik kan nu de card selecteren die ik wil inzien.

Nu alleen nog tot uiterlijk eind maart wachten tot hij op de mat valt, volgens de mail :nerd:

Reputatie 6
Badge +2
Verklaart dit dan ook waarom het aannamebeleid van Qander zo streng is? Immers zijn de regels voor een gewone Creditcard wat "soepeler" dan dat van een consumptief krediet, omdat je maandelijks de hele rekening terugbetaalt.

Hi Youssef, dat zou best kunnen.. ik ga dat eens navragen. Wat ook nog een verschil is tussen ons en bijv. een creditcard bij één van de grootbanken, die banken kunnen zelf op de rekening van de klant zien wat het uitgave patroon is (en wat er binnenkomt). Dat kan Qander niet. Ook een reden voor hun om iets “strenger” te zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Verklaart dit dan ook waarom het aannamebeleid van Qander zo streng is? Immers zijn de regels voor een gewone Creditcard wat "soepeler" dan dat van een consumptief krediet, omdat je maandelijks de hele rekening terugbetaalt.

Ik heb dit nagevraagd bij Qander. Maar het is niet specifiek hierdoor. Qander beoordeelt elke creditcard aanvraag op basis van je persoonlijke en financiële gegevens, inclusief een toets bij BKR. De aanvraag wordt beoordeeld op betaalbaarheid (inkomsten en lasten) en betaalmoraliteit (BKR). Dit beleid kan inderdaad afwijken bij andere aanbieders, daarover kunnen zij niet heel veel zeggen omdat ze geen inzage hebben in het acceptatiebeleid van de andere aanbieders.
Reputatie 2
Badge
Hi,
Bij de aanvraag voor de creditcard bij Qander kwam ik er tot mijn grote schrik achter dat Qander vraagt een kopie van je ID per post te versturen of te e-mailen. Qander voorziet niet in een veilige portal om deze gegevens te uploaden. Dit is als een sprong in het diepe met als risico de kans op identiteitsfraude omdat je pesoonsgegevens volledig onbeschermd zijn. Dat is toch niet 2017 met een nieuwe verordening voor de gegevensbescherming die deze week aan een countdown van 500 dagen begint? Helaas, ik haak af.


Tip:
Plaats in zo'n geval gewoon in het groot een tekst over je kopie van je ID waarin je vermeld waarvoor de kopie bedoeld is. In dit geval dus: "Kopie t.b.v. Qander"
Dat doe ik bij alle instanties die om een ID vragen. En instanties die er niet om mogen vragen, krijgen 'm niet.
Reputatie 5
Badge +1
Hoi Jeffrey87,

En wederom dus een slechte ervaring met Qander...
...laat Qander éérst eens wat doen aan de klantvriendelijkheid én de bereidheid om problemen ook daadwerkelijk op te lossen. Dat is al een flinke verbetering! De kloof tussen de service van Knab en Qander is echt enorm nu.


Het is erg jammer dat je ervaart dat de dienstverlening van Qander nog steeds niet overeenkomt met de verwachting. Natuurlijk delen wij de feedback regelmatig met Qander, voor ons is het ook belangrijk dat de dienstverlening positief wordt ervaren. Tegelijk is dit natuurlijk wel een compliment voor ons, dus dank je wel daarvoor ;)

Groet, David
Reputatie 5
Badge +1
Misschien dat het een idee is of waarschijnlijk komt het er aan(als ik de PSD2 goed heb begrepen) om in een oogopslag je Creditcarduitgaven en info te kunnen zien vanaf de Knab bankieren site.

Dat was een hele interessante conclusie, Youssef! 🙂 Ik heb mij ook even achter de oren gekrabt, want ik kon het antwoord ook niet zo produceren over creditcards en PSD2 koppelingen. Het internet gaf mij ook niet meteen duidelijkheid. De enige oplossing was dus om zelf telefonisch contact op te nemen.

Bij ICS konden ze mij vertellen dat ze inderdaad PSD2 koppelingen gaan toe staan. Je zou dus straks via een andere partij anders dan ICS, ook je ICS gegevens in moeten kunnen zien.

Omdat er voor creditcardmaatschappijen nog veel onduidelijkheid is weet Qander nog niet of en hoe de PSD2 regels van invloed zijn, vertelden ze mij. De PSD2 verplichting voor koppelingen zit eigenlijk ook alleen op betaalrekeningen en niet op kredieten. Er komt nog een uitspraak vanuit Europa over de rol van creditcards in de context van de PSD2 koppeling en daar wacht Qander onder andere op.

Ook heb ik contact opgenomen met American Express, ik wordt teruggebeld door hun en zal dan deze post aanpassen met de informatie die ik heb gekregen.

Hoe het verder zit met andere leveranciers van creditcards weet ik niet. Zoals je kun lezen onder deze link is PSD2 voor een creditcard maatschappij niet eenduidig en zal het afhankelijk zijn van hun eigen beleid tenzij de uitspraak vanuit Europa er voor zorgt dat ze ook koppelingen mogelijk moeten maken.

Groet David
Reputatie 5
Badge +1
Zou het niet een idee zijn om samen met American Express en Qander rond te tafel te gaan zitten, en te kijken of er een beter product kan komen(in het geval van American Express een echte Knab Amex kaart bijv.). Waarbij zaken als transactiegegevens en rekeningoverzichten (middels PSD2) beschikbaar komen in de Knab app en site.

Het is handig nu ICS dit wel zal ondersteunen, maar ik kan mij voorstellen dat het voor de klant fijner is als de eigen producten van Knab dit ook aanbieden.


Ons idee, Youssef! 😉 We zitten zeker met elkaar om tafel om dit soort dingen te bespreken.

Waar vooral nu de creditcardmaatschappij tegenaan loopt is de consumentenverwachting versus de verplichting. Er is tot nu toe geen verplichting voor een creditcard om een PSD2 koppeling aan te bieden, er was daarom ook helemaal geen rekening mee gehouden. Voor een consument is het heel lastig onderscheid te maken tussen verschillende betaalmiddelen, dus je ziet nu zoals je zelf aangaf dat er een verwachting is dat ook de creditcard PSD2 gekoppeld moet kunnen worden. Dat is een strijd die elke creditcardmaatschappij voor zichzelf moet aangaan. Wij geven aan hoe wij er naar kijken en wat wij graag zouden zien, maar de creditcard maatschappij is geen eigendom van ons en maakt zelf een kosten-baten analyse en een conclusie of het wel of niet waardevol is om aan te bieden. Zo'n nieuwe regel lijkt natuurlijk heel makkelijk, maar er worden bij alle betrokken bedrijven écht heel wat kosten gemaakt om het mogelijk te maken. Ik kan mij daarom ook wel voorstellen dat als je niet verplicht bent je ook niet over één nacht ijs gaat voor het maken van een besluit.

In het geval van Qander is het dus zo dat zij de Europese uitspraak afwachten voordat zij een besluit nemen.

Voor wat betreft ICS heb ik begrepen dat zij sowieso een verplichting hadden tot PSD2 koppelingen vanwege hun productaanbod en de bankvergunning die zij aanhouden.

Van American Express krijg ik dus nog terugkoppeling over of zij PSD2 hebben ingeregeld.

Overigens is het natuurlijk ook zo dat we regelmatig met Qander en American Express de mogelijkheden bespreken voor een betere weergave van de "Knab-gekoppelde" producten in onze Persoonlijke Bankomgeving, ook buiten PSD2 om. :)

Groet, David
Reputatie 5
Badge +1
Het is wel jammer dat je als klant niet in de Knab app kan zien wat je saldo/uitgaven zijn van de Visa Card. Knab/Qander zou hier naar moeten kijken, zodat het totaalplaatje/overzicht compleet kan worden.

Nou geld dat ook voor American Express, maar die hebben nog wel een app en Qander niet.


Dat vinden wij ook hoor Youssef, we zijn voortdurend met Qander aan het schakelen om te kijken of we het niet alsnog mogelijk kunnen maken. Óf dat zij met een app komen, óf dat de informatie in onze app geïntegreerd wordt. Zonder iets concreets te kunnen delen heb ik goeie hoop dat het toch ooit gaat komen.

Groet, David
Reputatie 5
Badge +1
De vermelding staat al in de persoonlijke Qander omgeving, maar helaas is de app nog niet te vinden in de Play Store :(



Maar, ondanks dat...goed nieuws! Toch? De app is er bijna! De pagina is duidelijk iets te enthousiast gepubliceerd...maar dat neemt niet weg dat we aan de vooravond van de Qander-app staan! Hoera!

Groet, David
Reputatie 3

Kunnen jullie bij KNAB niet een partnership met hen afsluiten en Quander vervangen?
Je voorstel om Qander uit te wisselen voor ICS is misschien begrijpelijk, maar we willen liever bouwen aan een toekomst met bestaande partners dan Qander verruilen voor een andere partij. We hopen dat wij samen met Qander kunnen werken aan verbeteringen, en dat de feedback die wij krijgen steeds positiever zal worden.

Groet, David


Laat ik de vraag eens omdraaien. Als je niet blij bent met je zorgverzekering, omdat deze onterecht declaraties heeft geweigerd. Dan stap je zelf toch ook over naar een zorgverzekering waar iedereen van zegt dat deze betere service levert. Ik krijg een beetje het idee dat jullie niet kunnen veranderen van aanbieder, omdat er anders contractbreuk wordt gepleegd. En het te veel geld kost om naast Qander ook ICS in de arm te nemen. Dat zou ik persoonlijk een slechte ontwikkeling vinden.

Terugkomend op een van de eerste posts van Lisa, waarin wordt gezegd "dat er aan gewerkt wordt". Dat is inmiddels twee maanden geleden. Het zou fijn zijn (uit oogpunt van transparantie) om hierover terugkoppeling te ontvangen in grote lijnen wat er met Qander is besproken.
Reputatie 3
@guy1
Over het limiet ben ik het roerend eens. Sterker nog, bij de aanvraag heb je geen keuze (in ieder geval ten tijde van mijn aanvraag) in limiet. €2500 is standaard. Pas nadat de aanvraag was goedgekeurd was het mogelijk om het limiet te verlagen. En inderdaad niet lager dan €1250,-.

Ik begrijp ook niet dat KNAB blijft hameren op AMEX. Ik moet de winkel/parkeerautomaat/etc nog tegen waar prominent AMEX als betaal staat aangegeven.

@KNAB doe jezelf een lol en tief die prutsers van Qander eruit. Per direct en zonder opgaaf van reden. Doen ze zelf ook. Ik denk dat er genoeg forum leden zijn die willen bijbetalen voor de betere service en acceptatie van ICS. Of is het moederbedrijf Aegon misschien aandeelhouder van Qander. Dat zou veel verklaren.
Reputatie 3
Ik blijf mij met recht verbazen over wat er allemaal fout gaat met Qander. Een jaar lang lees ik alleen maar kommer en kwel over de 'gratis' visa kaart. Want zeg nou eerlijk. Gratis is ie niet. Wordt gewoon in de maandelijkse prijs verwerkt. En jullie alternatief is natuurlijk geen alternatief. AMEX wordt hier nauwelijks geaccepteerd.

Ga nou eens met ICS in gesprek. De uren die zijn verbrand met Qander hadden beter geïnvesteerd kunnen worden in ICS.

Leuk dat ze een app maken, maar als hun backend al faalt omdat ze geen realtime info kunnen weergeven, dan kunnen ze beter hun app nog even laten wachten en eerst die problemen oplossen.

Ik heb destijds alleen maar gezeik gehad met het "verified by visa" controle gedeelte. Puur en alleen omdat hun backend de wijzigingen niet doorvoerde. Waardoor betalingen faalde. Zelf als ik via Paypal betaalde naar de CC werden betalingen geweigerd. Bij navraag konden ze niet zien wat er aan de hand was.

Ik ben nu bijna een jaar verder en heb een classic mastercard via ics. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad.

*Just my two cents*
Reputatie 4
Badge
@guy1
@KNAB doe jezelf een lol en tief die prutsers van Qander eruit. Per direct en zonder opgaaf van reden. Doen ze zelf ook. Ik denk dat er genoeg forum leden zijn die willen bijbetalen voor de betere service en acceptatie van ICS. Of is het moederbedrijf Aegon misschien aandeelhouder van Qander. Dat zou veel verklaren.

Helemaal met je eens. Ik heb de kaarten van mijn vrouw en mijzelf een tijd geleden opgezegd en bij ICS aangeklopt. Met hun instappremie kost het je het 1e jaar niets en vervolgens €25 per jaar voor de classic.
Maar ... ook ICS vraagt veel info tbv het aanmelden maar is veel professioneler dan dat clubje van Qander.
Reputatie 4
Badge
.......... Mijn ''krediet'' is overigens wel netjes weer afgemeld door Qander.
Bij mijn opzegging en die van mijn echtgenote moest ik er wel dringend om vragen die afmelding te doen. Mij leek het dat ze dat niet altijd doen.
Reputatie 4
Badge
Een app kan toch niet goed maken wat er allemaal fout gaat 😞
Reputatie 1
Goedemiddag, American Express is geen alternatief, in Nederland niet te gebruiken, en jaarbijdrage absurd hoog, want het gevraagde minimum jaar gebruik is in Nederland niet haalbaar, graag als betrouwbare bank Qander verwisselen met ICS