Contactloos betalen via mobiel


Reputatie 1
Hoe kijkt Knab naar Apple pay, en het gebruik van een iPhone voor contactdoos betalen ?

133 reacties

Reputatie 1
Ik ben Knab/klant van het eerste uur, zowel privé als zakelijk. Belangrijkste reden: een no-nonsense bank die kiest voor eenvoud, digitaal en on-line. Contactloos betalen met je mobiel hoort hier zondermeer bij, de andere banken bieden het al aan. Het beslechten van de Androïd/Apple discussie is niet aan mijn bank. Wel verwacht ik dat jullie de mogelijkheid bieden in beide platforms, Androïd en Apple. Met mijn Samsung S8 en een Knab rekening wil ik contactloos kunnen betalen. Dat niet kunnen kan wellicht een reden zijn voor overstappen in de toekomst, hoewel ik daar goed over na zal denken. Jullie blijven favoriet, maar dan wel meegaan met de toekomst Knab!

Deze feature begint zo langzamerhand wel een must have te worden:

https://www.emerce.nl/nieuws/bijna-kwart-nederlanders-betaalt-smartphone-wearable

 

KNAB waar is de innovatie gebleven?

Reputatie 1
Badge
En mobiel betalen in het algemeen (Android Pay en Samsung Pay).
Reputatie 5
Badge +1
Het duurt wel erg lang hè, dat Apple Pay. Ik heb wel gehoor dat collega's bezig zijn met een losstaande functionaliteit voor Android. Waar dat op dit moment in de ontwikkeling zit en of we dit ook voor Apple of Google Pay zullen lanceren, dat moet ik je op dit moment verschuldigd blijven.

Van wat ik zo in de wandelgangen mee krijg is dat het beleid om Apple en Android gelijk te laten lopen misschien toch een beetje weg slijt. Ik (ook Android) kan er ook alleen maar op hopen dat we niet blijven wachten op Apple Pay, en de feedback die vanuit de community mee komt met onze collega's delen.

Groet, David
Wat een bizarre instelling.
Omdat Apple (tegenwoordig duidelijk de minst innovatieve speler op de smartphonemarkt) hun NFC API niet openstelt voor derden (gek he, als ze een concurrerende betaaldienst aanbieden), krijgen Android gebruikers geen NFC payments, terwijl andere "ouderwetse" banken dit al een tijd aanbieden? Veel van jullie klanten zullen voor jullie gekozen hebben vanwege jullie vernieuwende instelling, terwijl dit toch echt geen blijk geeft van "met de tijd meegaan".
Onbegrijpelijk, teleurstellend, en nog een reden om toch maar weer naar een andere bank over te stappen bovendien.

Mocht het nou een probleem van ontwikkelcapaciteit en/of kennis/kunde aan het Android front zijn, zeg dat dan gewoon eerlijk (en neem even contact met me op 😉 ).
Reputatie 1
Laat ik beginnen met het feit dat ik "ik heb het niet nodig dus ik vind het raar dat jullie het willen" een vreemde reactie vind. Als je het niet wil heb je niets toe te voegen aan het onderwep.

Waarom ik het wel interessant vind? Meerdere redenen:

Contactloos betalen is handig, maar iedereen kan uiteraard zo'n pasje pakken en €25 stelen. De bank mag dan het risico dragen, maar het blijft een nodeloos risico. Een mobiele telefoon kan daarentegen wel met een pincode of vingerafdruk beveiligd worden, zonder dat dit afdoet aan het gemak van contactloos betalen.

Er zit een limiet op contactloos betalen van €25 per betaling, en maximaal €50 voordat er een pincode ingevuld moet worden. Dit betekent dat ik hoge bedragen niet op deze manier kan afrekenen. Met een mobiele telefoon waar vooraf (terwijl je in de rij staat) een pincode ingevuld kan worden hoeft er geen limiet op te staan, wat meer gemak oplevert.

Daarnaast, er zijn tegenwoordig steeds vaker automaten waar alleen contactloze betaling mogelijk is en geen mogelijkheid bestaat tot het invoeren van een pincode. Deze zijn dus onbruikbaar als je al op die €50 limiet zit, waar een telefoon geen last van heeft.

Overigens zal iedereen het met me eens zijn dat alleen een telefoon bij je te hoeven dragen makkelijker is dan ook nog een portemonnee erbij. Hoe minder pasjes, hoe beter, wat mij betreft.
Reputatie 1
Helaas blijft het feit dat Apple (voorlopig) niet wil dat hun NFC chip gebruikt wordt voor andere dingen dan hun eigen Apple-pay. Zou fijn zijn als Knab wel begint aan de uitrol van contactloos betalen voor de gebruiker van een Android telefoon.
Ik zou het ook erg kunnen waarderen als Knab contactloos betalen dmv NFC gaat ondersteunen op Android. Jammer dat er zo vaag over wordt gedaan..

Zie hier een overzicht welke banken het op welke manier ondersteunen:
https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/mobiel-en-contactloos-betalen

Bij alle banken! Behalve Knab en Triodos. Kom op Knab.

Ik ben overgestapt van ING naar KNAB, omdat de ING flink aan het blunderen was met witwaspraktijken etc. Wat ze daar echter wel heel goed voor elkaar hadden waren de apps. Het contactloos betalen via Android was iets dat ING als eerste voor elkaar had en waar ik dagelijks gebruik van maak. Dit mis ik dan ook ernstig bij de KNAB.

Het statement dat de app voor Android en Apple gelijk moet zijn is in die mate onzinnig omdat beide toch apart ontwikkeld moeten worden. Ja er kan uiteraard "geleend” worden bij elkaar als het gaat om uiterlijk etc. maar de interactie met de telefoon is voor beide uniek. Ontwikkel het voor de Android, test en leer en laat Apple later volgen…

Just my two cents.

Zie dit bericht maar als feedback, Knab:

Ik heb inmiddels een betaalrekening geopend bij de Rabobank. Je weet wel, die oude kolossale reus die het blijkbaar wel voor elkaar krijgt om Android klanten te bedienen van iets waar ze al 4 jaar om vragen. Net zoals alle overige banken trouwens, met uitzondering van Knab en Triodos.

Contactloos betalen met mijn Android telefoon, werkt superfijn bij de Rabobank! Ik heb nog steeds mijn rekening bij Knab, maar vraag me af waarom. Spaarrentes zijn zo laag, daar kunnen ze zich bijna niet meer mee onderscheiden. Ik betaal 5 euro per maand, en jullie kunnen nog niet eens een simpele Android app maken om contactloos te betalen. Onnodig drempels op te werpen, “ ja maar Apple Pay bla bla ...”. Nou, Apple Pay is inmiddels gelanceerd in NL, dus waar blijven die betaal apps?

Ik hoop trouwens niet dat jullie wachten op Google Pay, want dat zou ronduit teleurstellend zijn. Over de invoering in NL is werkelijk nog niets bekend.

We zijn inmiddels 4 jaar verder en ondertussen is er blijkbaar niets veranderd en heeft knab er nog steeds niets van geleerd. 

Knab zou er voor de klant zijn, maar laat de klanr keihard achter in de steek. Knab gaat niet mee en loopt achter op de mogelijkheden van de grotere banken. 

Dat Knab wil wachten op Apple vind ik typerend. Apple loopt namelijk al jaren technisch achter op Android, maar kennelijk vinden Applegebruikers dit moeilijk om toe te geven. Waarom blijft een bedrijf als knab achter met innoveren omdat een ander dat niet lukt? 

Laat knab haar toekomst beperken door een bedrijf dat achter loopt?

Wat is er mis met vooruitstrevend zijn. Als Apple het zo lastig zou vinden dat Knab Android Pay wel heeft, laten hun dan maar eens opschieten met innoveren. 

Heeft de directeur van Knab soms een IPhone?

 

Ik ben inmiddels deels overgestapt naar ABN, omdat Knab nog steeds veel nadelen heeft en achter blijft op de markt. Het is dat ik mijn eigen geld niet bij 1 bank wil hebben, maar als het zo door gaat, dan ga ik straks helemaal weg bij knab. Tenslotte zijn er goedkopere banken die wel innoveren! 

 

 

 

Als ik nou eens zeg dat Samsung een veel groter marktaandeel heeft in de smartphones dan Apple en Huawei op de 3e plek staat, hoe kun je er dan vanuit gaan dat er te weinig vraag is naar Android pay of Google pay? Waar is dat onderzoek op gebaseerd? Of heeft de baas zelf een Apple? 

Inderdaad. Knab profileert zich als een baanbrekende bank. 1 van de redenen dat ik ben geswitched. Maar in de meeste technologische stappen lopen ze achter op menig ander.

Nogal teleurstellend aangezien ik het ook prettig zou vinden om gewoon met mn telefoon te kunnen betalen ipv een pas.

Dus KNAB werk er eens aan. Deze vraag staat al een paar jaar open.

Los van Apple Pay of Android Pay, zou NFC betalen via de knab app dit jaar wel aangeboden moeten worden volgens de website. Dat is voor mij de reden geweest om nu de overstap te maken. Is er al zicht op welk kwartaal we dit mogen verwachten? (ik kan geen ander topic vinden wat aansluit bij mijn vraag). Van de website:

Contactloos betalen met je telefoon

Een andere optie is betalen zonder pincode met je mobiele telefoon, mits je telefoon hiervoor geschikt is en je bank dit aanbiedt. Bij Knab kun je nog niet contactloos pinnen met je telefoon. Dit willen we wel in 2020 aanbieden.

https://bieb.knab.nl/inkomsten-uitgaven/contactloos-betalen-hoe-werkt-dat-en-hoe-veilig-is-het#:~:text=Contactloos%20betalen%20met%20je%20telefoon,contactloos%20pinnen%20met%20je%20telefoon.

Ik kocht een paar weken geleden een nieuwe telefoon waarmee contactloos betalen mogelijk is. Vanmorgen dacht ik: zit nu toch thuis, ga het eens ff aanzetten.

 

Wie schetst mijn verbazing dat dat met KNAB blijkbaar niet kan… En als ik de discussie hier zo lees gaat het ook niet op korte termijn gebeuren.

 

Gelukkig heb ik de hele dag vrij. Kan ik overstappen naar een andere bank. Dag KNAB!

Zorgwekkend dat dit topic inmiddels al 3 jaar oud is en hier nog steeds geen beweging in zit, terwijl deze feature bij andere banken al jaren gebruikt word. Zeker in deze tijd merk je hoe contactloos betalen iets is wat niet meer weg te denken is, zowel met de bankpas als met de telefoon. Dat knab hier als "innovatieve” bank niet in mee kan komen of aan deze feature waar duidelijk behoefte aan is vanuit de klanten uit simpelweg geen gehoor geeft, stemt mij als nieuwe klant dan ook niet echt gerust.

Dit is toch wel iets waardoor ik als klant zijnde mijn keuze voor een bank opnieuw ga overwegen.

Reputatie 2
KNAB laat zich dus eigenlijk beperken in innovatie omdat een bepaalde telefoonfabrikant NFC niet openstelt?

Daar heb je inderdaad gelijk in. Veel Android telefoons hebben functionaliteiten die Apple nog niet biedt. We willen graag een gelijkwaardige App hebben voor zowel Android als Apple, helaas is de consequentie daarvan dat ondanks de mogelijkheden deze niet op Android aangeboden worden. Ik zal je punt wel doorgeven aan onze ontwikkelaars, bedankt voor je feedback! Groet, Pam


Dank voor je eerlijke reactie, jammer om te horen zeg. Ben blij dat we dit soort zaken wel kunnen melden en onze visie mogen geven, ik blijf dat ook graag doen. In de hoop dat er uiteindelijk toch iets mee gebeurt haha 😉
Reputatie 5
Badge +1
Het is jammer dat KNAB hier niet voor kiest, of gaan jullie voor de samenwerking met Apple en Google?

Momenteel bieden wij nog geen mogelijkheid tot mobiel betalen. Hier willen wij wel verandering in brengen, maar enkel wanneer er een oplossing op de markt is waar wij tevreden genoeg mee zijn dat we deze aan willen bieden aan onze klanten. Zodra het bijvoorbeeld ook mogelijk wordt voor iPhone. Weet dat we op de hoogte zijn van de ontwikkelingen en niet kunnen wachten om het zelf aan te gaan bieden.
Reputatie 5
Badge +1
Hoi allemaal,

Jaja...ING heeft Apple Pay aangekondigd. Heel opmerkelijk, hier komt het voor iedereen als een complete verrassing. Wij zijn in ieder geval niet voor dit feestje uitgenodigd. Natuurlijk willen wij het ook kunnen aanbieden, maar op dit moment kan ik nog geen toezeggingen doen. We hebben geen idee wat voor afspraken ING heeft gemaakt met Apple. We moeten even de ontwikkelingen afwachten. Zodra er aan onze kant nieuws is laten we dat natuurlijk ook weten. :)

De mobiel-betalen ideologie houdt stand bij ons. Hopelijk komt ook Google Pay snel over brug, hoewel ik wel verwacht dat we een Apple Pay mogelijkheid niet zullen laten passeren totdat Google Pay ook is gestart. De ervaring leert wel dat wanneer Google Pay ergens start Apple Pay er ook snel achteraan komt, en vice versa.

Groet, David
Reputatie 5
Badge +1
Hoi Walter,

Ik vind het een interessante suggestie.

Oh . . . doe dan direct iets aan de irritante limiet bij contactloze betalingen. Ik snap dat het een veiligheidsdingetje is. Maar nu moet je de blokkering vrijgeven door een keer met de pas te pinnen zodra de limiet van (bij Knab) €50 of (bij Rabobank) € 150 is bereikt. Waarom geen optie in de app om de "teller" terug te zetten naar EUR 0,00. Dan kun je dat thuis vanaf de bank zonder dat je dus een keer moet pinnen.

En nu contactloos betalen toe gaat nemen is de limiet van €50 wel erg laag. Mijn boodschappen zijn duurder. Dus die €150 van Rabobank is toch wel het minste.


Dat verdient een eigen topic. Interessant voor ons mobile-team om naar te kijken. (edit: en dat heb je al gedaan, zie ik 🙂 )

Ik hoop alleen niet dat je bij elke boodschap meteen de chip gebruikt; contactloos boven de 50 euro moet ook kunnen, alleen moet je dan ook een pincode intoetsen. Overigens is het wel zo dat, wanneer je dit zo doet, de teller ook weer op 0 wordt gezet.

Groet, David
Via de "app" contactloosbetalen via de mobiel zou erg fijn zijn.
Bij de ING kan dit bijvoorbeeld, daar hebben ze een kleine "companion" app waar je contactloos mee kan betalen, je kiest daar dan een rekening bij.

Dan hoef ik in de meeste gevallen mijn bankpas niet eens te gebruiken en kan het gelijk vanaf de mobiel.

(Dit en het betalen zonder cardreader zijn momenteel toch wel twee hele grote plus punten van de ING boven Knab)
Reputatie 4
Badge
ING heeft Apple Pay in Nederland geintroduceerd! Gaat Knab het nu ook aanbieden? 😉
Hallo David,

Bedankt voor je reactie. Fijn dat Knab een open communityplatform heeft :-)

Zeker heb ik gezien dat de app vernieuwd is en die is absoluut mooi geworden, waarvoor hulde.
Ook goed om te horen dat de webapplicatie vernieuwd wordt.

Je hebt natuurlijk gelijk dat de grootbanken meer geld en mensen tegen dingen aan kunnen gooien, maar aan de andere kant vast ook meer last hebben van bureaucratie en lange communicatielijnen, wat weer beperkt in de snelheid van de ontwikkelingen.

Wat betreft mijn ervaring buiten de app: zelf gebruik ik de Persoonlijke Bankomgeving slechts regelmatig om exports voor mijn accountant te maken en iDEAL betalingen af te ronden, en doe ik voor de rest alles mobiel, dus je zou inderdaad kunnen zeggen dat mijn ervaring met Knab voornamelijk de app is.
Jullie zien ongetwijfeld ook dat bankieren steeds meer gebeurt op de smartphone en niet meer achter een stoffige laptop; daarom lijkt het mij belangrijk dat de apps ten minste even veel functionaliteit bieden als de webapplicatie, en daarnaast gebruik maken van de mogelijkheden van een smartphone (zoals NFC betalingen).

Dat een Apple geen NFC aanbiedt en Android wel, betekent natuulijk niet dat de app-ervaring anders moet zijn op het ene platform t.o.v. het andere, slechts dat er meer functionaliteit geboden wordt. Zo zou aan de andere kant bijvoorbeeld Touch ID voor de iOS app geïmplementeerd kunnen worden (hoewel veel Androids ook een fingerprint sensor hebben natuurlijk).
Dat een grootbank dit wel aanbiedt in hun apps en Knab niet, doet wat mij betreft wel afbreuk aan "de bank die innovatie en klantgerichtheid voorop stelt", zoals de "Wat is Knab" pagina schrijft.
Niet aan het klantgerichtheid-gedeelte overigens hoor 😉.

Beste Stefanie,

Ik heb dit onderwerp op het forum inmiddels een poosje in de gaten gehouden, het loopt inmiddels ook al drie jaar. Ik zie dat je nu schrijft dat jullie druk bezig met de fundering voor het mobiel betalen en dat het complex is om te bouwen dus daarom nog wel even duurt. Ik vind dit vreemd te horen, zeker omdat ik juist naar jullie overgestapt ben omdat jullie voorop wilde lopen als internetbank.

Willen jullie dan het wiel opnieuw uitvinden? Er zijn inmiddels al een heel aantal banken die dit geïmplementeerd hebben, waarbij ook een aantal nieuwere en kleine banken, die daarmee het complexe proces al doorlopen hebben. Ik vraag me dan af of jullie ook met hen sparren om hier wat meer vaart achter te zetten. Ik betaal niet €60,- per jaar enkel alleen om contributie te betalen, ik wil daar ook wat voor terugkrijgen. Tuurlijk zijn jullie ook met andere dingen bezig, maar ik merk dat mobiel betalen middels NFC gewoon aanwezig moet zijn en dat de vraag groot is. Op dit moment lopen jullie als internetbank echt achter de feiten aan en dan zijn berichten waarin aangegeven wordt dat er nog wat meer tijd nodig is,  wat al meerdere keren vermeld is door jullie, welke nietszeggend zijn, ook totaal niet van toegevoegde waarde. 

Ik hoor graag, net als de andere mensen op dit forum, wanneer de implementatie op de roadmap staat? Indien gewenst kom ik graag met jullie in contact om het hier eens over te hebben, gezien ik denk dat er wel ruimte is voor verbetering. 

Alvast bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Fabian Pen

Reputatie 1

Beste lezers, 

We snappen jullie irritaties omtrent het nog niet kunnen aanbieden van Apple Pay en andere vormen van mobiel betalen. Wij zien ook alle voordelen van deze manier van betalen die jullie benoemen en balen er dan ook zelf zeer van dat we het nog steeds niet aan onze klanten kunnen aanbieden.
We zijn op dit moment druk bezig om de fundering voor mobiel betalen te ontwikkelen, maar het is complex om te bouwen. Het kost dus nog echt even tijd.
Zodra we meer informatie hebben, laten we dit meteen weten. 

Met vriendelijke groet, 

Stefanie

Jaar in jaar uit de zelfde antwoorden zonder echt te antwoorden ..  :(

Vorig jaar niet, nee dan zou het 2020 worden en ook nu zitten we alweer zowat halverwege ..  Wat een teleurstelling .. De “fundering,” dat wordt dus 2021 mss ..

Grt
een teleur gestelde klant 

Reageer