Betaalopdrachten eigen rekening voorafgaand aan externe rekeningen

  • 1 december 2016
  • 0 reacties
  • 324 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Wanneer ik een betaalopdracht tussen eigen rekeningen inplan voor een later moment, worden op die dag éérst de externe betalingen verwerkt en daarna pas de interne boeking. Het kan dus voorkomen dat er onvoldoende saldo op de lopende rekeningen is voor de incasso's, terwijl direct daarna de interne overboeking wordt verwerkt en er dan wel genoeg saldo is.

Goedemorgen ProXius,

Het probleem dat je omschrijft is ons inderdaad bekend. De volgorde van het uitvoeren van interne en externe overboekingen is helaas niet optimaal. Het 'slim saldo beheer' zou eigenlijk pas moeten afromen naar de spaarrekening als de externe geplande overboeking is uitgevoerd, zoals jij ook al aangeeft. Het wijzigen van deze volgorde lijkt makkelijker dan het is. Onze technische afdeling is hier al een aantal maanden mee bezig en het is een stuk lastiger dan wij hadden verwacht. Zodra het opgelost is, zal ik je hierover absoluut updaten in dit Topic.

Op dit moment hebben we een soort 'oplossing' voor bovengenoemd probleem. Je kunt een roodstand aanvragen vanuit je Persoonlijke Bankomgeving voor de rekeningen waarbij je deze problemen ervaart. Het handigst is om het roodstand limiet op maximaal te zetten (€50.000). Dit klinkt heel veel, maar je kunt enkel rood staan op de Betaalrekening als je voldoende saldo hebt op je Spaarrekening. Dus als je bijvoorbeeld €1000,- op de Spaarrekening hebt staan, dan kun je maximaal €1000,- rood staan op de Betaalrekening.

Als je dit hebt ingesteld, en bovengenoemd probleem komt voor, dan zal de externe overboeking dus gewoon uitgevoerd worden ondanks het saldo wordt afgeroomd naar de Spaarrekening. Dit omdat je dan rood kunt staan op de Betaalrekening. Het verstandigst is om hierbij ook het automatisch aanvullen aan te zetten. Dit houdt in dat als je rood komt te staan op de Betaalrekening door een geplande overboeking, het negatief saldo die nacht erna weer wordt aangezuiverd. Je loopt dan ook geen debetrente op. Roodstand kun je aanvragen vanuit je Persoonlijke Bankomgeving via: Betalen > Details rekening en bankpas > Roodstand aanvragen.

Groet, Pam

0 reacties

Geen reactie

Reageer